Triumph spitfire le mans

Copyright © All Rights Reserved

1965 Triumph Spitfire ''Le Mans''

Merk

Triumph

Model

Spitfire ''Le Mans''

Bouwjaar

16/11/1965

Kleur

British racing green / geel

Stuur

LHD

Motor

1147cc 4 cilinder

Vermogen

92 Pk 68KW

Versnellingsbak

4 Versnellingen handg.

Chassisnummer

1FC 65250 L

Tellerstand

5.044 KM

Prijs

€ 29.500,-

Omschrijving

 

Unieke Triumph Spitfire Mk1 is perfect naar Le mans homologatie gerestaureerd en geprepareerd! Voorzien van een uiters zeldzame, originele 8-poorts cilinderkop!

Met zeer veel race historie, FIA / FEHAC registratie en fotoboeken met restauratiefoto's.

Inclusief een extra set aluminium velgen met racebanden.

De Spitfire is door B.O.M.B. racing volledig gerestaureerd, inlcusief het spuitwerk. De originele metalen motorkap is gemonteerd. De luchtinlaat is conform de Le Mans Spitfires aangepast en aan de zijkant zijn extra roosters aangebracht. Van de hard-top zijn de zijruiten en de achterruit vervangen door Lexan. Al het overbodige interieur zoals passagiersstoel, binnenbekleding, deurbekleding etc. is weggelaten voor gewichtsbesparing. Verder zijn er voorzieningen aangebracht, o.a. een rollbar, veiligheidstank, hoofdstroomschakelaar en brandblusser om te voldoen aan de huidige FIA-veiligheidseisen.

 

De motor is door een preparateur in Engeland volgens de homologatie opgebouwd. Het betreft een 1147cc motor met een zeer zeldzame 8-poorts cilinderkop (slechts 100 van gemaakt) en 2 Weber 40 DC0E carburateurs. De Spitfire heeft altijd geracet in de klasse G8, historische GT auto's, bouwjaar 01/01/1962 t/m 31/12/1965 en motorinhoud t/m 1150cc.

 

Met een aantal kleine aanpassingen is deze Triumph weer geschikt voor de openbare weg. Nederlands kenteken nog aanwezig!

Specifications:

 

Homologation nr. 165 used de build the Spitfire, FIA class GTS8

Overall weight: 685 kg (minimum allowed: 675 kg)

 

Body:

All steel body, except Hardtop and front valance: fibre glass

Front grill modified to LeMans style (reduced air inlet)

LeMans style bonnet vents added to both wings

Laminated wind screen, lexan rear and side screens

Replica Minilite wheels 5,5 x 13” + spare set (4)

 

Engine 1147 cc:

Special 8-port cilinderhead in cast iron, flowed, dual Webers 40DCOE

High lift 4R camshaft, max power output 92 DIN hp at the wheels (± 120 hp at crank)

Special Cosworth pistons, connecting rods balanced and polished

Crankshaft tufftrided, polished and fully balanced

Spitfire 1500 oil pump (bigger), duplex timing chain, steel rockers

Modified ignition with Cooper points

Aluminum rear engine plate (saving 1,9 kg)

 

Gearbox:

GT6 gearbox, modified to fit in the Spitfire, non overdrive

Machined housing (saving 0,7 kg), aluminum clutch housing (saving 8 kg)

AP-racing clutch cover

 

Cooling system:

Full width aluminum radiator (own design) saving 5 kg, Kenlowe thermomatic fan

All aluminum waterpump (saving 1 kg), oil cooler

Exhaust manifold wrapped, stainless sports exhaust, cold air box

 

Fuel system:

Facet electrical fuel pump

20 L aluminum fuel tank (obligatory)

 

Interior:

Full roll-over cage from Safety Devices

Cobra seat, 6-point Luke harness, aluminum fire-wall

Electronic tacho 0-4-8

 

Braking system:

GT6 braking system, tandem master cylinder, A/Quip hoses

Machined discs (saving 0,6 kg each)

Rear drums machined (saving 0,3 kg each)

 

Suspension

Aluminum front hubs (saving 1,5 kg each)

Spax shock absorbers all around, poly urethane bushes all around

2 sets front springs (black for wet, red for dry)

Spitfire Mk4 type swing spring, solid aluminum rack mountings

 

Diferential:

Quaife LSD-unit, ratio 1:4,11 , machined housing (saving 0,7 kg)