Porsche 911 S Coupé uit 1969
- Misschien wel de meest begeerde uitvoering van de 911
- Uitstekende rijeigenschappen
- Meest krachtige uitvoering (170 pk)
- Slechts 1.492 exemplaren gebouwd
- Originele boekjes aanwezig
- Onlangs compleet gerestaureerd
- Prachtig uitgevoerd in 'Metallic-blue' met Fuchs-wielen
- Sportstoelen
- Matching numbers
- 5-versnellingsbak
- Porsche Geboortecertificaat
Een droom voor elke Porsche-liefhebber: een 911 S van de eerste generatie. De meest krachtige uitvoering met de 2.0-liter 6-cilinder boxermotor. Deze motor is de eerste mechanische injectiemotor in een Porsche en levert 170 pk. Dit exemplaar betreft ook nog eens het zogeheten B-program model die in 1969 werd geïntroduceerd. Dit doorontwikkelde model heeft aanzienlijk betere rijeigenschappen, met name dankzij gewichtsbesparing en een goede gewichtsverdeling. Met slechts 995 kg is de 911 S uit 1969 de lichtste uitvoering van de eerste generatie '2.0-liter' 911. Deze 'matching numbers' coupé uitgevoerd in 'Metallic Blue' met beige interieur en Fuchs-wielen is niet alleen een feest om te berijden, maar ook een plaatje om te zien. De kleur is één van de kleuren die speciaal leverbaar was vanaf 1968.
De auto werd op 28 februari 1969 geregistreerd en verscheept naar de dealer in Florida (Verenigde Staten), waar hij vervolgens op 18 juli 1969 werd afgeleverd aan de eerste eigenaar in Sarasota (Florida). De originele aflever- en garantieboekjes zijn nog aanwezig! In 2021 is de auto geïmporteerd naar Nederland. Het zonnige klimaat in Florida heeft ervoor gezorgd dat de auto in prachtige roestvrije staat is behouden. Onlangs is de auto compleet gerestaureerd, waarvan veel documentatie aanwezig is. De auto verkeert dan ook in uitmuntende staat: een smetteloos lakwerk, zo goed als nieuwe interieur en een kurkdroge motor- en kofferruimte. Het rijden is een absolute pure ervaring: de handgeschakelde 5-versnellingsbak schakelt soepel, de 6-cilinder boxer-motor klinkt fantastisch en de auto beschikt over ruim voldoende vermogen om snel van zijn plek te komen. Bochten lust de auto rauw: je voelt je één met de machine. Kortom: een Porsche 911 die je in bezit wilt. Passend in iedere collectie en interessant voor beleggers, of gewoon om mee te rijden. "Porsche. There is no substitute."
Algemene informatie over de Porsche 911 S
De Porsche 911: waarschijnlijk de meest beroemde en legendarische sportauto ooit gemaakt. Geïntroduceerd in 1963 als opvolger van de 356 en met meer dan 60 productiejaren nog altijd in productie: een doorlopend model dat constant wordt ontwikkeld en geëvolueerd in een stijl zoals bij geen enkele andere auto het geval is. De 911 is een relatief lichte en gestroomlijnde 2+2 achterwiel aangedreven auto met de motor achterin. De 1.991cc 6-cilinderboxer motor werd vanaf 1966 voorzien van Weber-carburateurs in plaats van Solex-exemplaren en vanaf 1968 kreeg de motor mechanische injectie. Dankzij met name technische doorontwikkelingen (gewichtsbesparing, een betere gewichtsverdeling en betere remmen) is de B-program 911 uit 1969 een begeerde uitvoering. Zeker in de sportieve S-uitvoering met maar liefst 180 pk. De 911 S was de eerste 911 die leverbaar was met de inmiddels beroemde 5-spaaks Fuchs-wielen. Deze wielen komen, net als vele andere iconische designkenmerken zoals de 5-tellers in het interieur en de schitterende daklijn, nog altijd terug in hedendaagse 911's. Naast de vele technische verbeteringen van de B-program 911 S waardoor de rijeigenschappen sterk verbeterd werden zijn uiterlijke kenmerken van dit model de verchroomde bumperrozetten inclusief stootrubbers, een motorkap met verchroomde grille, een verchroomd claxonrooster, brede instaplijsten, een ronde en verchroomde buitenspiegel, een goudgekleurd Porsche-logo, een goudgekleurd 911 S embleem en voorruitenwisser die naar links gericht zijn. De 2.0-liter 911 werd in 1970 opgevolgd door de 2.2-liter 911.
1969 Porsche 911 S Coupé
- Perhaps the most desirable version of the 911
- Excellent driving characteristics
- Most powerful version (170 hp)
- Only 1,492 units built
- Original booklets available
- Recently completely restored
- Beautifully finished in Metallic-blue with Fuchs wheels
- Sports seats
- Matching numbers
- 5-speed gearbox
- Porsche certificate
A dream for every Porsche enthusiast: a 911 S of the first generation. The most powerful version with the 2.0-litre 6-cylinder boxer engine. This engine is the first mechanical injection engine in a Porsche and produces 170 hp. This example also concerns the so-called B-program model introduced in 1969. This further developed model has significantly better handling characteristics, mainly thanks to weight savings and good weight distribution. At just 995 kg, the 1969 911 S is the lightest version of the first-generation '2.0-litre' 911. This 'matching numbers' coupé finished in 'Metallic Blue' with beige interior and Fuchs wheels is not only a joy to drive, but also a picture to behold. The colour is one of the colours that was specially available from 1968.
The car was registered on 28 February 1969 and shipped to the dealer in Florida (USA), where it was then delivered to its first owner in Sarasota (Florida) on 18 July 1969. The original delivery and warranty booklets are still present! In 2021, the car was imported to the Netherlands. The sunny climate in Florida has kept the car in beautiful rust-free condition. Recently, the car was completely restored, of which a lot of documentation is present. The car is therefore in excellent condition: immaculate paintwork, as good as new interior and a bone-dry engine and boot. Driving is an absolute pure experience: the 5-speed manual gearbox shifts smoothly, the 6-cylinder boxer engine sounds fantastic and the car has more than enough power to get off the road quickly. Cornering lusts the car raw: you feel at one with the machine. In short: a Porsche 911 you want to own. Fitting in any collection and interesting for investors, or just to drive. "Porsche. There is no substitute."
General information about the Porsche 911 S
The Porsche 911: probably the most famous and legendary sports car ever made. Introduced in 1963 as the successor to the 356 and with more than 60 years of production still in production: an ongoing model that is constantly developed and evolved in a style like no other car. The 911 is a relatively light and streamlined 2+2 rear-wheel-drive car with the engine at the rear. The 1,991cc 6-cylinder boxer engine was fitted with Weber carburettors instead of Solex copies from 1966, and from 1968 the engine received mechanical injection. Thanks in particular to technical advances (weight reduction, better weight distribution and better brakes), the 1969 B-Program 911 is a coveted version. Especially in the sporty S version with as much as 180 hp. The 911 S was the first 911 available with the now famous 5-spoke Fuchs wheels. These wheels, like many other iconic design features such as the 5-counters in the interior and the stunning roofline, are still found in contemporary 911s. In addition to the many technical improvements of the B-program 911 S that greatly improved handling, external features of this model are the chrome bumper rosettes including bumpers, a bonnet with chrome grille, a chrome horn grille, wide door entry strips, a round and chrome exterior mirror, a gold-coloured Porsche logo, a gold-coloured 911 S emblem and windscreen wipers that face left. The 2.0-litre 911 was succeeded by the 2.2-litre 911 in 1970.