See for information in English down below
MG VA Saloon 1938
- Originele gereedschapsset, zeldzaam!
- Slechts 1 van 1.259 geproduceerd
- Volledig gerestaureerd
- Rijk gedocumenteerd
- Willow Green & British Racing Green
De MG VA was een behoorlijk gelimiteerd model ontwikkelt door Morris Motors Limited. Productie liep van februari 1937 tot en met september 1939. Binnen deze tijd, waren er slechts 2.407 aantallen geproduceerd, waarvan 1.259 de Saloon uitvoering waren. Met een getunede 1,5-liter twin-carb versie van de Morris TPBG viercilinder met bovenliggende kleppen, die ook in de Wolseley 12/48 en de Morris 12 zat, leverde de VA een nuttige 54 pk en kon hij met gemak 80 km/u halen. Andere kenmerken waren een synchromesh versnellingsbak met vier versnellingen, 10" Lockheed hydraulische trommelremmen, verstelbare Luvax schokdempers, sportieve 19" spaakwielen, ingebouwde hydraulische Jackall krikken en een bumperstabilisator om het doorbuigen van de voorkant te dempen.
Deze prachtige groene MG VA komt uit 1938. Hij is geproduceerd op 11 oktober 1937, maar is één jaar later voor het eerst geregistreerd. Sinds 2008 was hij in het bezit van een Nederlandse collector en halverwege 2019 voor het eerst op Nederlands kenteken geregistreerd. Hij is origineel Brits, wat betekent dat het gaat om een rechts gestuurd exemplaar. De tweekleurige MG verkeert in een mooie staat. Vooral als je kijkt naar zijn leeftijd. De vooroorlogse auto is uitgevoerd in een combinatie van Willow Green & British Racing Green. Samen met het 'Biscuit leather' interieur, laten de kleuren deze prachtige klassieker echt uitstralen.
Dit model is volledig in stappen gerestaureerd. Een motorrevisie heeft plaatsgevonden waarbij het 1.5 motorblok is uitgeboord tot een 1.7. Dit was gelijk aan de destijdse politie specificaties. De carrosserie van de MG is volledig gedemonteerd en gespoten in de juiste kleuren. Het interieur is vernieuwd waarbij de stoelen, achterbank en deurpanelen opnieuw zijn bekleed in leder. Hij is voorzien van nieuwe onderdelen waaronder de kabelboom, remmen en meer. Het motorblok is gekoppeld aan een handgeschakelde 4-versnellingstransmissie. Hij schakelt soepel en loopt mooi. Van de restauratie is er een fotorapportage ter beschikking.
Er zijn veel interessante opties en mogelijkheden die bij de MG komen kijken. Desondanks dat hij meer dan 85 jaar oud is, is hij onder anderen inbegrepen met een dakraam. Hiernaast zijn er 19 inch multi-spaakvelgen. Wanneer je in de auto stapt is het echt een stap terug in de tijd. Van het volledig houten dashboard, tot aan de goudkleurige Jaeger wijzerplaten. Chroom details zijn veel te vinden rondom de auto en zijn ook erg mooi. Een zeldzaam gezicht, is de originele toolkit die achter in de kofferbak aanwezig is. De voorruit is met de draai van een hendel, uitklapbaar. Het reservewiel is niet achterin te vinden, maar namelijk aan der linkerzijde naast het spatbord.
Qua documentatie zijn er diverse papieren aanwezig. Er is een originele handleiding samen met een onderdelencatalogus. Andere documentatie is voornamelijk Brits, aangezien de MG daar grotendeels van zijn leven heeft doorgebracht. Aantoonbaar met originele registratiepapieren, is dat deze MG VA rond 1956 in bezit is geweest van de familie Neave. De Neave familie was in de 20e eeuw een bekende familie uit het Fordingbridge gebied en later door heel Groot-Brittanië. Zij specialiseerden zich in babyvoeding, soep en meer. Naast de eerder benoemde fotorapportage van de restauratie zijn er meerdere facturen, keuringen, brieven, handleidingen, en algemene info's van meerdere decennia terug.
De definitie van een oldtimer!
MG VA Saloon 1938
- Original tool kit, rare!
- Only 1 of 1,259 produced
- Fully restored
- Richly documented
- Willow Green & British Racing Green
The MG VA was quite a limited edition model developed by Morris Motors Limited. Production ran from February 1937 to September 1939. Within this time, only 2,407 numbers had been produced, of which 1,259 were the Saloon version. With a tuned 1.5-litre twin-carb version of the Morris TPBG overhead-valve four-cylinder, which was also in the Wolseley 12/48 and the Morris 12, the VA produced a useful 54 hp and could easily reach 80 km/h. Other features included a four-speed synchromesh gearbox, 10-inch Lockheed hydraulic drum brakes, adjustable Luvax shock absorbers, sporty 19-inch wire wheels, built-in hydraulic Jackall jacks and a bumper stabiliser to dampen front-end sagging.
This beautiful green MG VA is from 1938. It was produced on 11 October 1937, but was first registered one year later. Since 2008, it was owned by a Dutch collector and registered for the first time on Dutch registration in mid-2019. It is original British, meaning it is a right-hand drive. The two-tone MG is in nice condition. Especially considering its age. The pre-war car is finished in a combination of Willow Green & British Racing Green. Together with the 'Biscuit leather' interior, the colours really make this beautiful classic radiate.
This model has been fully restored in stages. An engine overhaul has taken place where the 1.5 engine block was bored out to a 1.7. This was equivalent to the police specifications at the time. The body of the MG was completely dismantled and painted in the correct colours. The interior has been updated with the seats, rear seat and door panels reupholstered in leather. It has been fitted with new parts including the wiring harness, brakes and more. The engine is mated to a 4-speed manual transmission. It shifts smoothly and runs beautifully. A photo report of the restoration is available.
There are many interesting options and features that come with the MG. Despite being over 85 years old, it is included with a skylight, among others. Apart from this, there are 19-inch multi-spoke rims. When you get into the car, it really is a step back in time. From the all-wood dashboard, to the gold Jaeger dials. Chrome details abound around the car and are also very nice. A rare sight, is the original toolkit present in the back of the boot. The windscreen, with the turn of a lever, folds out. The spare wheel is not found in the back, but namely on der left side next to the wing.
In terms of documentation, various papers are present. There is an original manual along with a parts catalogue. Other documentation is mainly British, as the MG spent most of its life there. Demonstrated by original registration papers, is that this MG VA was owned by the Neave family around 1956. The Neave family was a well-known family in the Fordingbridge area in the 20th century and later throughout Britain. They specialised in baby food, soup and more. Besides the aforementioned photo report of the restoration, there are several invoices, inspections, letters, manuals, and general info from several decades back.
The definition of an oldtimer!