See for information in English down below.
BMW Z1 1990
- Zeer uitgebreide en goed gedocumenteerde historie
- Ruim 17 jaar in bezit van laatste eigenaar
- Zeldzame Wiesmann hardtop en opbergvakken
- BMW-dealer en specialist onderhouden
De BMW Z1 werd in 1986 ontworpen door Harm Lagaay. Van de auto, die in 1987 gepresenteerd werd, zijn tussen 1989 en 1991 precies 8.000 exemplaren geproduceerd. Meer dan drie kwart hiervan werden verkocht op de eigen markt, Duitsland. Het opvallendste aan deze auto waren de deuren, die in de carrosserie konden wegzakken. Die carrosserie bestaat volledig uit Thermoplast, door General Electric in koetswerkpanelen gegoten. De wagen was tevens de eerste wagen ter wereld die met standaard banden 1g in bochten kon halen, dit mede door de motorkap in omgekeerd vleugelprofiel en de dwarsgeplaatste uitlaat die eveneens een omgekeerd vleugelprofiel had.
Een 2.5 liter 6-in-lijn zorgde voor de aandrijving. Hij leverde 171 pk bij 5.800 tpm en 218 Nm koppel. De auto had een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen en kon 225 km/h halen. De sprint van 0 naar 100 km/h verliep in 7,8 seconden.
In eerste instantie zouden er slechts 4000 Z1's geproduceerd gaan worden maar toen de auto eenmaal bij de dealers arriveerde waren er al meer dan 5000 bestellingen en is er besloten de productie te verdubbelen naar 8.000 stuks.
De zeer uitgebreide goed gedocumenteerde historie, bestaande uit een ordner, met onder andere werkplaatsnota's, registratiebewijzen en de boorddocumentatie. Al het onderhoud is bij de BMW-dealer en/of BMW-specialisten uitgevoerd. Facturen zijn aanwezig.
Exterieur en interieur in zeer goede conditie. Heel erg mooi is ook de zwarte cabrioletkap en de zeer zeldzame hardtop welke tegen meerprijs meegeleverd kan worden. Het lakwerk verkeert in een zeer goede staat.
Oorspronkelijk is deze Z1 nieuw geleverd in Augustus 1990 aan de 1e eigenaar. De laatste eigenaar heeft hem vanaf 2005 in bezit gehad en altijd goed onderhouden. Van de hele historie zijn alle kilometerstanden minutieus bijgehouden in het afgestempelde serviceboek.
De carrosserie is strak, gaaf, nagenoeg krasvrij De portieren, dorpels, spatborden, motorkap en.kofferdeksel hebben kloppende passingen.
Bent u als BMW liefhebber op zoek naar een mooie, originele en goed onderhouden Z1 dan is dit uw kans!
Hardtop tegen meerprijs (€4000) verkrijgbaar.
Ook de exportdocumenten en het transport kunnen wij voor u regelen. Een verzekering voor 2 weken is ook mogelijk!
Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam.
BMW Z1 1990
- Very extensive and well-documented history
- Over 17 years in possession of last owner
- Rare Wiesmann hardtop and storage compartments
- Maintain BMW dealer and specialist
The BMW Z1 was designed in 1986 by Harm Lagaay. Of the car, which was presented in 1987, exactly 8,000 copies were produced between 1989 and 1991. More than three quarters of these were sold on their own market, Germany. The most striking thing about this car were the doors, which could sink into the body. The body consists entirely of Thermoplastic, cast in body panels by General Electric. The car was also the first car in the world that could achieve 1g in corners with standard tires, partly due to the hood in inverted wing profile and the transversely placed exhaust, which also had an inverted wing profile.
A 2.5 liter 6-in-line provided the drive. It delivered 171 hp at 5,800 rpm and 218 Nm of torque. The car had a five-speed manual gearbox and could reach 225 km/h. The sprint from 0 to 100 km/h took 7.8 seconds.
Initially, only 4000 Z1s would be produced, but when the car arrived at the dealers, there were already more than 5000 orders and it was decided to double production to 8,000 units.
The very extensive well-documented history, consisting of a folder, including workshop notes, registration certificates and the on-board documentation. All maintenance is performed by the BMW dealer and/or BMW specialists. Invoices are available.
Exterior and interior in very good condition. The black convertible top and the very rare hardtop are also very beautiful, which can be included at an additional cost. The paintwork is in very good condition.
Originally this Z1 was delivered new in August 1990 to the 1st owner. The last owner has owned it since 2005 and has always been well maintained. All mileages of the entire history have been meticulously recorded in the stamped service book.
The body is sleek, intact, virtually scratch-free. The doors, sills, fenders, hood and trunk lid have fittings.
If you are a BMW enthusiast looking for a beautiful, original and well-maintained Z1 then this is your chance!
Hardtop available at extra cost (€4000).
We can also arrange the export documents and transport for you. An insurance for 2 weeks is also possible!
We have been trading in vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam.