BMW 3-serie

323i E21 Alpina-look

Over de BMW 3-serie

For information in English see down below

BMW 323i E21 1982

- 3e eigenaar
- Nieuwe APK
- Origineel Nederlands
- Alpina-look & Zender-pakket

De 323i was destijds het topmodel van BMW’s eerste ‘’echte’’ 3-serie, de E21. Met zijn 2.3 liter 6-cilindermotor en brandstofinjectie kwam het vermogen op 143PK en een 0-100km/u tijd van 8.7 seconden. Zeer indrukwekkende cijfers voor een kleine, compacte sedan. Dit gecombineerd met het stuurgedrag en het vrij sportieve onderstel maakte van de 323i een heerlijke rijders-auto! Er was van deze generatie 3-serie geen M3 maar de 323i wordt gezien als voorloper van de M3.

Hier te zien, is een BMW E21 323i uit 1982, die is uitgevoerd in Alpina-styling. Dit geldt voor zowel het exterieur als het interieur. De carrosseriekleur betreft een nette 'BMW-graphit-metallic'. Het interieur bestaat uit een zwarte en donkergrijze combinatie van leer en stof, samen met wit lederen hemelbekleding. Zowel de lak als het interieur verkeert in een nette staat. De voorstoelen betreffen Recaro sportstoelen, wat destijds een gewilde en dure optie was. Hiernaast is hij ook nog in bezit van een dakraam. Elektrische ramen & spiegels zijn aanwezig.

De Alpina accenten zijn in vele plekken te vinden. Al is het de houten schakelpook, de teller instrumenten, logo's en de striping rondom de auto. Onderaan deze zeldzame 323i zijn er 15 inch multi-spaak Rial velgen te vinden. De BMW is in bezit van een Zender bodykit. Deze bestaat uit een andere voorspoiler, sideskirts, achterbumper en achterspoiler. Allemaal dure opties destijds!

De origineel Nederlands geleverde BMW komt uit het bezit van de 2e eigenaar. Hij koesterde deze auto in zijn collectie. In 2018 zijn er kosten noch moeite gespaard aan het onderhoud, er is namelijk meer dan €10.000,- aan besteed. Hierbij is onder andere het gehele injectie systeem vervangen, remklauwen gereviseerd, hoofdremcilinder vervangen etc. De factuur van alle werkzaamheden zijn aanwezig in de map met historie. De auto is recent nog voorzien van een nieuwe APK en klaar voor nieuwe avonturen!

Onder de motorkap bevindt zich de eerder benoemde 2.3 liter in-lijn-zescilinder. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Het motorblok loopt goed en schakelt soepel. De auto vertoont op sommige plaatsen roestvorming, onder andere aan de kofferbakrand en de achterzijde.

Qua documentatie is er een handleiding aanwezig, samen met diverse facturen en een APK-keuringsbewijs.

Een unieke klassieker met nog veel kilometers in petto!

BMW 323i E21 1982

- 3rd owner
- New MOT
- Original Dutch
- Alpina-look & ''Zender'' package

At the time, the 323i was the top model of BMW's first ''real'' 3-series, the E21. With its 2.3-litre 6-cylinder engine and fuel injection, power came to 143HP and a 0-100km/h time of 8.7 seconds. Very impressive figures for a small, compact sedan. This combined with its handling and fairly sporty suspension made the 323i a delightful driver's car! There was no M3 of this generation of 3-series but the 323i is considered a precursor to the M3.

Shown here, is a 1982 BMW E21 323i, which is finished in Alpina styling. This applies to both the exterior and the interior. The body colour is a neat 'BMW graphit metallic'. The interior consists of a black and dark grey combination of leather and fabric, along with white leather headlining. Both the paint and the interior are in clean condition. The front seats are Recaro sports seats, which was a sought-after and expensive option at the time. It also has a skylight. Electric windows & mirrors are present.

Alpina accents can be found in many places. Even if it is the wooden gear lever, the counter instruments, logos and the striping around the car. At the bottom of this rare 323i are 15-inch multi-spoke Rial rims. The BMW is in possession of a Zender bodykit. This consists of a different front spoiler, sideskirts, rear bumper and rear spoiler. All expensive options at the time!

The original Dutch-delivered BMW comes from the possession of the 2nd owner. He cherished this car in his collection. In 2018, no expense was spared on maintenance, as more than €10,000 was spent on it. This included replacing the entire injection system, brake calipers overhauled, master cylinder replaced etc. The invoice for all work is present in the history folder. The car recently had a new MOT and is ready for new adventures!

Under the bonnet is the aforementioned 2.3-litre inline-six cylinder. This is mated to a 5-speed manual gearbox. The engine runs well and shifts smoothly. The car shows rust in some places, including the trunk edge and the rear.

In terms of documentation, a manual is present, along with several invoices and an MOT inspection certificate.

A unique classic with many miles left in store!

Technisch

Kilometerstand 103.689 km
Bouwjaar 1982
Kleur Grijs
Interieurkleur Donker grijs
Bekleding Stof
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Sedan
Aantal deuren 2
Aantal zitplaatsen 5
APK geldig tot 21-04-2025
BTW/Marge marge
Kenteken HZ-83-YD
Aantal versnellingen 5
Vermogen 143 pk
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 2316cc
Topsnelheid 190 km/h
Gewicht 1.142 kg
Wielbasis 257 cm

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Robert Visser
Bel mij gerust voor persoonlijk advies
+31 6150 76059 WhatsApp
Prijs Verkocht
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal Verkocht
Scroll to top