Rover Mini Cooper S 1.3 Sprite
- Opgebouwd als Cooper S
- Verbredingsset in jaren 70 stijl
- CSI Elektrische ontsteking
In 1957 bevond Engeland zich economisch nog erg in een herstellende fase van na de Tweede Wereldoorlog. De Suez-crisis had de brandstofprijs enorm doen stijgen en ingenieurs begonnen zich af te vragen of de enorme, dorstige auto's van de afgelopen decennia wel zin hadden om vooruit te komen. Alec Issigonis, een topingenieur bij de Morris Company in Engeland, kreeg de uitdaging: een kleine, zuinige auto ontwerpen en bouwen die vier volwassenen kan vervoeren. Het kostte hem twee jaar, maar in 1959 had hij zijn opdracht voltooid. De Mini was geboren.
In 1964 werden de Mini Cooper 998, Mini Cooper 970 S en Mini Cooper 1275 S geïntroduceerd. De 997cc-motor werd vervangen door een 998cc-motor. Totdat het model in augustus 1964 werd verbeterd, maakte Cooper ook twee modellen die speciaal waren ontworpen voor racen op het circuit. Deze auto's, met 970 en 1275 cc motoren, waren voor iedereen beschikbaar. De 970 Cooper met de kleinere motorinhoud verkocht niet veel. Hiervan zijn er in totaal slechts 963 geleverd, waarna hij in 1965 uit productie werd genomen. De 1275 cc Cooper S-modellen bleven echter tot 1971 in productie.
Dit exemplaar is in 1994 nieuw geleverd in Frankrijk. Hij is opgebouwd als Cooper S. Hier heeft hij toen bijvoorbeeld een verbredingsset gekregen in stijl van hoe ze het deden in de jaren 70. Hij is geleverd in een nette 'Old English White' lak samen met een zwart dak. Net zoals het exterieur, is het interieur in een nette staat. De zwarte bekleding met rode accenten geeft een sportief en kwalitatief gevoel. Er zijn een aantal leuke details te vinden binnenin het interieur. De pook-knop is een zwarte Paddy Hopkirk pook-knop als eerbetoon naar de iconische Ierse rallyrijder Paddy Hopkirk. Ditzelfde geldt ook voor de zwarte lederen Paddy Hopkirk pook-hoes met rode accenten.
De Mini is voorzien van CSI. Dit staat voor Classic Sport Ignition, oftewel elektrische ontsteking. Dit zorgt voor betere betrouwbaarheid en vele instelmogelijkheden van de ontsteking. De motor functioneert mooi en geeft samen met de RVS uitlaat een sportief gevoel.
Een unieke kans voor een unieke Mini!
Ook de exportdocumenten en het transport kunnen wij voor u regelen. Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam. Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op.
Rover Mini Cooper S 1.3 Sprite
- Built as Cooper S
- Extension set in 70s style
- CSI Electric ignition
In 1957 England was economically still very much in a post-World War II recovering phase. The Suez crisis had sent fuel prices soaring, and engineers began to question whether the huge, thirsty cars of the past few decades made any sense to move forward. Alec Issigonis, a top engineer at the Morris Company in England, was given the challenge of designing and building a small, fuel-efficient car that could carry four adults. It took him two years, but by 1959 he had completed his assignment. The MINI was born.
In 1964 the Mini Cooper 998, Mini Cooper 970 S and Mini Cooper 1275 S were introduced. The 997cc engine was replaced by a 998cc engine. Until the model was improved in August 1964, Cooper also made two models specifically designed for track racing. These cars, with 970 and 1275 cc engines, were available to everyone. The 970 Cooper with the smaller engine size didn't sell much. Only 963 of these were delivered in total, after which it was taken out of production in 1965. However, the 1275 cc Cooper S models remained in production until 1971.
This example was delivered new in France in 1994. It is built as Cooper S. Here it was given a widening set in the style of how they did it in the 70s. It was delivered in a neat 'Old English White' paint together with a black roof. Just like the exterior, the interior is in a neat condition. The black upholstery with red accents gives a sporty and qualitative feeling. There are some nice details inside the interior. The shift knob is a black Paddy Hopkirk shift knob as a tribute to iconic Irish rally driver Paddy Hopkirk. The same goes for the black leather Paddy Hopkirk poker cover with red accents.
The Mini is equipped with CSI. This stands for Classic Sport Ignition, or electrical ignition. This ensures better reliability and many ignition settings. The engine functions nicely and, together with the stainless steel exhaust, gives a sporty feeling.
A unique opportunity for a unique Mini!
We can also arrange the export documents and transport for you. We have been trading vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam. We have a wide variety of classic sports cars, if you are interested in the specific details of a particular car, please give us a call. We are open to negotiating transactions, we can stock cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, please contact us.