Jaguar MK2

3.8 Mark 2

Over de Jaguar MK2

See for information in English down below.

• Elektrisch glazen schuifdak
• Gewilde 3.8 liter motor
• Optionele mistlampen
• Chromen spaakwielen
• Schijfremmen

De Jaguar Mk 2 was een middelgrote sedan gebouwd van 1959 tot 1967 als opvolger van de 2.4 en 3.4 liter modellen. De Mk 2 was een handzame, krachtige en een goed sturende sedan die werd aangeboden met een keuze uit drie zescilindermotoren met dubbele nokkenassen; 2,4 liter, 3,4 liter of 3,8 liter. Van buiten leek hij eigenlijk sprekend op de Mk I, maar bij nadere inspectie blijkt dat de verschillen groter zijn dan het in eerste instantie lijkt.

Op alle terreinen is de auto op subtiele wijze verbeterd. Mede dankzij de grotere ramen en dunnere raamspijlen kreeg de auto een opener karakter. De toegenomen spoorbreedte door een bredere achteras ten opzichte van de Mk I in combinatie met de aangepaste voorwielophanging kwam de wegligging behoorlijk ten goede. Ook in het interieur zijn er veranderingen doorgevoerd. Zo zijn de toerenteller en snelheidsmeter verhuisd naar een plek recht voor de bestuurder in plaats van de traditionele plaats in het midden van het dashboard.
Ook het nieuwe stuurwiel met halve ring voor de claxon maakt zijn introductie met de Mk II. Daarnaast hij was uitgerust met de nieuwe Dunlop schijfremmen rondom in plaats van trommelremmen. De 220 pk sterke 3,8-liter motorvariant is de meest gewilde geworden.

Uiteraard waren de prestaties uitstekend en de Mk II heeft veel succes gehad op het circuit en kan nog steeds een zeer competitieve historische raceauto zijn. Geracet door beroemde namen als Stirling Moss, Bruce McLaren Graham Hill, Roy Salvadori en Michael Parkes, behaalde de Mk II dankzij de goede beheersbaarheid en het grote koppel van de 3.8 XK motor vele successen op circuits en autoraces in zowel Europa als de Verenigde Staten.

Het bijzondere aan de Mk 2 is dat vrijwel iedereen deze Jaguar kent. Er zullen genoeg herinneringen opgeroepen worden (Mede dankzij inspector Morse) wanneer er een Mk 2 voorbij rijdt. Daarnaast staat het model bekend als een van de best rijdende auto’s uit zijn klasse in die tijd. En heden ten dage is het nog steeds een aangenaam rijdende auto.

Zijn bijzonder sportieve rijeigenschappen in combinatie met de uitstekende dagelijkse bruikbaarheid maakt de auto tot op de dag van vandaag tot een prettige en comfortabele reisgenoot. En de nostalgie in combinatie met de goede rijprestaties zorgen iedere rit weer voor een brede glimlach bij de bestuurder en passagiers

De prachtige kleurstelling van de grijze ‘Gunmetal’ lak in combinatie met het rode lederen interieur maakt deze auto een lust voor het oog. De kwaliteit van zowel het interieur als de lak is nog erg mooi. Buitenom het rode lederen interieur was er nog het Walnut houten dashboard en details wat het helemaal af maakt.

De zeer gewilde 3.8 6 cilinder is standaard uitgevoerd met schijfremmen. Erg speciaal voor een sedan uit die tijd. De schijfremmen zijn zeer doeltreffend. Dit is terug te zien aan de ‘Disc brakes’ badge op de achterkant. Rembekrachtiging is ook van toepassing. Ook aanwezig zijn de optionele mistlampen. Onder de auto zit een nieuwe roestvrij stalen uitlaat. In de kofferbak vind je het reservewiel samen met de originele krik.

Een nette Gentleman’s Express in de meest gewilde 3.8 liter uitvoering én kleurstelling!
Recent voorzien van groot onderhoud waarbij er een nieuwe aluminium radiateur is gemonteerd, nieuwe koppakking, nieuwe thermostaat, motorolie, koelvloeistof etc. etc. Factuur is aanwezig.

Wij kunnen eventueel het transport van de auto voor u regelen. Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam. Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op.


- Electric sliding glass roof
- Desired 3.8 liter engine
- Optional fog lights
- Chrome wire wheels
- Disc brakes

The Jaguar Mk 2 was a midsize sedan built from 1959 to 1967 as a successor to the 2.4 and 3.4 liter models. The Mk 2 was a handy, powerful and a good handling sedan offered with a choice of three six-cylinder dual-cam engines; 2.4 liter, 3.4 liter or 3.8 liter. From the outside it actually looked very much like the Mk I, but closer inspection reveals that the differences are greater than it first appears.

In all areas, the car has been subtly improved. Thanks in part to larger windows and thinner window bars, the car took on a more open character. The increased track width due to a wider rear axle compared to the Mk I in combination with the modified front suspension benefited the handling considerably. Changes were also made in the interior. For example, the tachometer and speedometer were moved to a position directly in front of the driver instead of the traditional position in the center of the dashboard.
Also the new steering wheel with half ring for the horn made its introduction with the Mk II. In addition he was equipped with the new Dunlop disc brakes all around instead of drum brakes. The 220-hp 3.8-liter engine variant became the most sought after.

Needless to say, performance was excellent and the Mk II enjoyed great success on the track and can still be a very competitive historic race car. Raced by such famous names as Stirling Moss, Bruce McLaren Graham Hill, Roy Salvadori and Michael Parkes, the Mk II achieved many successes on circuits and car races in both Europe and the United States thanks to the good controllability and great torque of the 3.8 XK engine.

The special thing about the Mk 2 is that almost everyone knows this Jaguar. There will be plenty of memories evoked (Thanks in part to Inspector Morse) when an Mk 2 drives by. In addition, the model is known as one of the best-driving cars in its class at the time. And today it is still a pleasant driving car.

Its particularly sporty driving characteristics combined with excellent daily usability makes the car a pleasant and comfortable travel companion to this day. And the nostalgia combined with the good driving performance make the driver and passengers smile broadly every time they drive.

The beautiful color scheme of the gray 'Gunmetal' paint combined with the red leather interior makes this car a feast for the eyes. The quality of both the interior and the paint is still very nice. In addition to the red leather interior, the Walnut wood dashboard and details complete this car.

The very popular 3.8 6 cylinder is standard equipped with disc brakes. Very special for a sedan of that era. The disc brakes are very effective. This is reflected in the 'Disc brakes' badge on the rear. Power brakes are also applicable. Also present are the optional fog lights. Underneath the car is a new stainless steel exhaust. In the trunk you will find the spare tire along with the original jack.

A neat Gentleman's Express in the most popular 3.8 liter version and color scheme!
Recently serviced with a new aluminum radiator, new head gasket, new thermostat, engine oil, coolant etc. etc. Invoice is present.

If necessary, we can arrange the transport of the vehicle for you. We have been dealing in vintage, classic and modern sports cars for years with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of years of pure enjoyment, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam. We have a wide variety of classic sports cars, should you be interested in the specific details of a particular car, feel free to call us. We are open to negotiating transactions, we can store cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, please contact us.

Technisch

Kilometerstand 21.868 mi
Bouwjaar 1962
Kleur Grijs
Transmissie Automaat
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Sedan
Aantal deuren 4
Aantal zitplaatsen 5
BTW/Marge marge
Kenteken PM-27-30
Vermogen 223 pk
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 3781cc
Gewicht 1.490 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Robert Visser
Bel mij gerust voor persoonlijk advies
+31 6150 76059 WhatsApp
Prijs Verkocht
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal Verkocht
Scroll to top