Jaguar E-Type

4.2 series 2

Over de Jaguar E-Type

Jaguar E-Type FHC 4.2 Series 2, LHD, Matching Numbers, Heritage Certificate, Gerestaureerd

- Restauratie gedocumenteerd
- Testbank rapport
- Koni schokbrekers
- Heritage Certificate
- Matching Numbers

De Jaguar E-Type, of de Jaguar XK-E voor de Noord-Amerikaanse markt, is tussen 1961 en 1974 geproduceerd door Jaguar Cars Ltd. De combinatie van schoonheid, hoge prestaties en concurrerende prijsstelling maakte van het model een een icoon van de autowereld. De E-Type claimde een topsnelheid van 241 km/u, een acceleratie van 0 tot 60 mph (97 km/u) van minder dan 7 seconden, een unitaire constructie, schijfremmen, tandheugelbesturing en onafhankelijke voor- en achterwielophanging onderscheidde de auto en zorgde voor veranderingen in de hele sector.
De E-Type was gebaseerd op de D-Type racewagen van Jaguar, die vanaf 1955 drie opeenvolgende jaren de 24 uur van Le Mans had gewonnen.
Men maakte bij Jaguar gebruik van wat voor het begin van de jaren zestig een nieuw ontwerpprincipe was, met een voorste subframe dat de motor, voorwielophanging en voorste carrosserie rechtstreeks met bouten aan de carrosseriekuip droeg. Er was geen ladderchassis nodig, zoals in die tijd gebruikelijk was, en als zodanig wogen de eerste auto's slechts 1315 kg (2900 lb).

E-Type Jag 4,2-liter
De 4,2-liter motor produceerde hetzelfde vermogen als de 3,8-liter (265 pk; 198 kW) en dezelfde topsnelheid (150 mph; 241 km/h), maar verhoogde koppel 18% van 240 tot 283 lb⋅ft (325 tot 384 N⋅m). De acceleratie bleef nagenoeg gelijk en de 0 tot 60 mph (0 tot 97 km/h) bedroegen ongeveer 6,4 seconden voor beide motoren, maar het maximale vermogen werd nu bereikt bij 5.400 tpm in plaats van 5.500 tpm op de 3,8-liter.
Wereldwijd werden er van de FHC 4.2 series 2, zowel links als rechts gestuurde exemplaren, in totaal 4855 door Jaguar geleverd.

Het gerucht gaat dat Enzo Ferrari het, bij de release op 15 maart 1961, "de mooiste auto ooit gemaakt" noemde, echter deze verklaring is nooit volledig bevestigd!

Deze Jaguar E-type 4.2 series 2 FHC (Fixed Head Coupe), Matching motor-, body- en chassisnumbers, bouwjaar 1969, is een USA import en in 1990 op kenteken gezet in Nederland. De oorspronkelijke kleur was British Racing Green, welke na de recente carrosserie- restauratie is gewijzigd in de prachtige kleur Silver Blue metallic. De carrosserie is geheel roestvrij en strak gemaakt zodat de belijning en deurnaden perfect aansluiten welke volledig terug te zien is in de bijgevoegde foto reportage tezamen met de totale motorrevisie. Facturen van onderdelen en restauratiewerkzaamheden ter waarde van ca. €31.500 zijn in de map aanwezig.
De voor- en achterwielophanging ondersteund door enkele Koni schokbrekers voor en dubbele Koni schokbrekers achter zorgen ervoor dat de E-type FHC als een "blok" op de weg ligt.
Het interieur is opnieuw bekleed en het zwart van de zittingen en dashboard met nu KM-teller combineert uitstekend bij de Silver Blue metallic kleur. Het chroom is nieuw en vertoont geen sporen van verwering. De E-type heeft 5 chromen 15 inch spaakwielen (72) voorzien van Michelin banden 185x15 XVS. Het reservewiel bevindt zich met de originele krik onder de bagage-laadvloer.
Het technische-, elektrische- en mechanische gedeelte zijn uitstekend in orde. Het eindresultaat van waartoe deze krachtige motor instaat is, zoals de vermogenskromme en lucht/brandstof verhouding, dit alles vindt u terug in het bijbehorende testrapport uitgevoerd op de rollenbank.
Operation, maintenance and service Handbook aanwezig.

De E-type 4.2 series 2 FHC staat gereed in de showroom van Carrosso en is op zaterdag of na afspraak door de week te bezichtigen.

Wij kunnen eventueel het transport van de auto voor u regelen. Wij handelen al jaren in vintage, klassieke en moderne sportwagens met verkoop door heel Nederland, Europa en de rest van de wereld. We bieden een prachtige variëteit aan collector auto's die in staat zijn om jarenlang puur plezier te geven, die u online kunt vinden op www.carrosso.com of door een bezoek te brengen aan onze showroom in Oldemarkt, op een uur rijden van Amsterdam. Wij hebben een grote variatie aan klassieke sportwagens, mocht u geïnteresseerd zijn in de specifieke details van een bepaalde auto, bel ons dan gerust. We staan open voor het onderhandelen over transacties, we kunnen auto’s opslaan en we hebben een effectieve en betrouwbare manier om uw auto's te verkopen via ons aankoop- of consignatieverkoopprogramma. Dus, als u een (klassieke) sportwagen te koop heeft, neem dan contact met ons op.


Jaguar E-Type FHC 4.2 Series 2, LHD, Matching Numbers, Heritage Certificate, Restored

- Restoration documented
- Test bench report
- Koni shock absorbers
- Heritage Certificate
- Matching Numbers

The Jaguar E-Type, or the Jaguar XK-E for the North American market, was produced by Jaguar Cars Ltd between 1961 and 1974. Its combination of beauty, high performance and competitive pricing made the model an icon of the automotive world. The E-Type claimed a top speed of 241 mph, 0-60 mph (97 km/h) acceleration of less than 7 seconds, unitary construction, disc brakes, rack-and-pinion steering and independent front and rear suspension set the car apart and caused industry-wide changes.
The E-Type was based on Jaguar's D-Type racing car, which had won the 24 Hours of Le Mans for three consecutive years from 1955.
People at Jaguar used what was a new design principle for the early 1960s, with a front subframe that carried the engine, front suspension and front body directly to the body shell with bolts. No ladder chassis was required, as was common at the time, and as such the first cars weighed just 1315 kg (2900 lb).

E-Type Jag 4.2-litre
The 4.2-litre engine produced the same power as the 3.8-litre (265 hp; 198 kW) and the same top speed (150 mph; 241 km/h), but increased torque 18% from 240 to 283 lb⋅ft (325 to 384 N⋅m). Acceleration remained almost the same and 0 to 60 mph (0 to 97 km/h) was about 6.4 seconds for both engines, but maximum power was now achieved at 5,400 rpm instead of 5,500 rpm on the 3.8-litre.
Worldwide, a total of 4855 of the FHC 4.2 series 2, both left- and right-hand drive, were delivered by Jaguar.

It is rumoured that Enzo Ferrari, upon its release on 15 March 1961, called it "the most beautiful car ever made", however this statement has never been fully confirmed!

This Jaguar E-type 4.2 series 2 FHC (Fixed Head Coupe), Matching engine, body and chassis numbers, year of construction 1969, is a USA import and registered in the Netherlands in 1990. The original colour was British Racing Green, which was changed to the beautiful colour Silver Blue metallic after the recent bodywork restoration. The bodywork was made completely rust free and taut so that the lines and door seams fit perfectly, which can be seen in the attached photo report together with the total engine overhaul. Invoices of parts and restoration work worth around €31,500 are present in the folder.
The front and rear suspension supported by single Koni front shock absorbers and double Koni rear shock absorbers ensure that the E-type FHC sits like a "block" on the road.
The interior has been reupholstered and the black of the seats and dashboard with now KM counter combines perfectly with the Silver Blue metallic colour. The chrome is new and shows no signs of weathering. The E-type has 5 chrome 15-inch wire wheels (72) fitted with Michelin tyres 185x15 XVS. The spare wheel is located with the original jack under the luggage loading floor.
The technical, electrical and mechanical parts are in excellent order. The end result of what this powerful engine is capable of, such as the power curve and air/fuel ratio, can all be found in the accompanying test report carried out on the chassis dynamometer.
Operation, maintenance and service handbook available.

The E-type 4.2 series 2 FHC is on display in Carrosso's showroom and can be viewed on Saturdays or by appointment during the week.

If necessary, we can arrange the transport of the vehicle for you. We have been trading in vintage, classic and modern sports cars for years, with sales throughout the Netherlands, Europe and the rest of the world. We offer a wonderful variety of collector cars capable of providing years of pure pleasure, which you can find online at www.carrosso.com or by visiting our showroom in Oldemarkt, an hour's drive from Amsterdam. We have a wide variety of classic sports cars, if you are interested in the specific details of a particular car, please give us a call. We are open to negotiating transactions, we can stock cars and we have an effective and reliable way to sell your cars through our purchase or consignment sales program. So, if you have a (classic) sports car for sale, please contact us.

Technisch

Kilometerstand 4.526 km
Bouwjaar 1968
Kleur Blauw
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Coupé
Aantal deuren 2
APK geldig tot 13-12-2022
BTW/Marge marge
Kenteken DE-57-61
Aantal versnellingen 4
Vermogen 269 pk
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 4235cc
Gewicht 1.300 kg

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Robert Visser
Bel mij gerust voor persoonlijk advies
+31 6150 76059 WhatsApp
Prijs Verkocht
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
NL
Totaal Verkocht
Scroll to top