BMW M3 E30 'Henna-rot' 1988
- eerste generatie M3
- historie bekend
- originele boekjes aanwezig
- sinds 2001 in Nederland slechts één eigenaar
- blinkt uit in originaliteit
- originele, zeldzame kleur Henna-rot
- originele BBS-velgen
- zwart lederen interieur
- onderscheidende opties zoals airconditioning, elektrische ramen voor (0410) en uitklapbare achterramen (0361)
- vernieuwde roestvrijstalen uitlaat
De M3 E30: de eerste generatie M3 uit de jaren "80 en een iconische auto die de afgelopen jaren steeds populairder is geworden, zeker een mooi en origineel exemplaar die steeds zeldzamer wordt. Dat maakt dit exemplaar zo interessant: het betreft een prachtig uitgevoerde M3 in de bijzondere rood-oranje kleur 'Henna-rot' die op 30 maart 1988 geleverd werd door BMW-dealer 'Eurocar' in Lecco, aan het Comomeer in Italië. Deze dealer leverde de BMW aan de eerste eigenaar in de nabijgelegen Italiaanse modestad Milaan. Een Italiaan met een Duitse sportauto moet een liefhebber zijn geweest en dat blijkt ook uit de geschiedenis: het onderhoud is keurig bijgehouden in het originele onderhoudsboekje (iets wat we ook wel eens anders zien in Italië). Ook de overige originele boekjes zijn nog bij de auto aanwezig: het instructieboekje, aanvullend instructieboekje voor de M3, het garantiebewijs en het serviceboekje. Hieronder staat een overzicht van het uitgevoerde onderhoud in Italië:
- 1989: 11.963 km
- 1989: 15.163 km
- 1990: 22.850 km
- 1991: 35.356 km
- 1992: 43.939 km
- 1994: 59.600 km
- 1995: 61.370 km
- 1996: 63.650 km
- 1999: 97.600 km
- 2001: 125.194 km
In februari 2001 is de auto geïmporteerd naar Nederland en dankzij het NAP-tellerrapport is ook de historie in Nederland bekend en logisch. De auto is in sinds 2001 in bezit geweest van één eigenaar en deze eigenaar had een collectie met meerdere bijzondere auto's.
De M3 verkeert in zeer originele en nette staat: het lakwerk is in het verleden opnieuw gespoten en de originele 15" BBS-velgen zitten nog onder de auto. Het plaatwerk en de onderzijde zijn netjes en de passingen zijn kloppend. Ook het interieur is nog origineel en netjes: de zwart lederen bekleding is
origineel. In dit interieur is het M-logo te zien op het stuur en op de 'dog-leg' handgeschakelde 5-versnellingspook. Ramen en spiegels zijn elektrisch bedienbaar. Overige opties zijn onder meer ABS, alarmklasse 2, centrale deurvergrendeling en airconditioning. |Deze airco is nog onderhouden in 2021. Veel APK-keurrapporten zijn aanwezig zonder op- of aanmerkingen; de huidige APK is geldig tot 23 april 2025. De uitlaat is vernieuwd met een robuuste roestvrijstalen uitlaat die zorgt voor een fantastisch mooi en donker geluid van de 2,3-liter 4-cilinder motor. Deze motor levert circa 200 pk. In combinatie met een gewicht van slechts ca. 1.200 kg zorgt dit voor uitstekende prestaties en een lach op uw gezicht: van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en een topsnelheid van 235 km/u. Interessant om te weten over de Henna-kleur: deze kleur was destijds niet populair en werd daarom uit productie gehaald. Er zijn maar een paar honderd origineel geproduceerd in deze kleur, waarvan de meeste in combinatie met een beige interieur. Dit maakt dat deze uitvoering met een zwart interieur zeldzaam en tegenwoordig des te meer populair.
Kortom: een prachtige uitgevoerde en eerlijke M3 met een relatief lage kilometerstand die een aanvulling is voor iedere verzameling of belegging.
Algemene informatie over de M3 E30
De M3 is ontstaan als sportuitvoering van de middenklasse 3-serie: Motorsport 3-serie. Het is in feite een straatauto van de meeste succesvolle DTM-raceauto aller tijden en zo is het model ook ontstaan. Om deel te mogen nemen aan de groep A-classificatie moesten binnen een jaar minimaal 5.000 straatauto's van de DTM raceauto worden gebouwd. De Duitse technici in München ontwikkelden de auto op gesofisticeerde wijze en in 1986 kwam de eerste M3 van de band rollen: een krachtige en lichtgewicht auto, uitgerust met onder meer lagere en stijvere ophanging en een geventileerd remsysteem met ABS. Omdat de aerodynamica moest worden verbeterd zijn ook vrijwel alle carrosseriedelen door BMW Motorsport aangepast. Hoewel de E30 ook verkrijgbaar was met een 6-cilinder lijnmotor werd voor de M3 gekozen voor een krachtige 4-cilinder motor, omdat de 6-cilinder motor te zwaar was en dit de rijeigenschappen benadeelde. De M3 E30 heeft dan ook vele race-overwinningen op zijn naam staan, ook op het gebied van rally rijden. In 1992 werd de M3 E30 opgevolgd door de E36-generatie.
BMW M3 E30 'Henna-rot' 1988
- first generation M3
- known history
- original booklets available
- since 2001 in the Netherlands only one owner
- excels in originality
- original, rare colour Henna-rot
- original BBS rims
- black leather interior
- distinctive options such as air conditioning, electric front windows (0410) and folding rear windows (0361)
- updated stainless steel exhaust
The M3 E30: the first generation M3 from the 1980s and an iconic car that has become increasingly popular in recent years, certainly a beautiful and original example that is becoming increasingly rare. That is what makes this example so interesting: this is a beautifully executed M3 in the special red-orange colour 'Henna-rot', delivered on 30 March 1988 by BMW dealer 'Eurocar' in Lecco, on Lake Como in Italy. This dealer delivered the BMW to its first owner in the nearby Italian fashion city of Milan. An Italian with a German sports car must have been an enthusiast and the history shows that: maintenance has been neatly kept in the original service book (something we sometimes see otherwise in Italy). The other original booklets are also still present with the car: the instruction booklet, additional instruction booklet for the M3, the warranty certificate and the service booklet. Below is a summary of maintenance carried out in Italy:
- 1989: 11,963 km
- 1989: 15,163 km
- 1990: 22,850 km
- 1991: 35,356 km
- 1992: 43,939 km
- 1994: 59,600 km
- 1995: 61,370 km
- 1996: 63,650 km
- 1999: 97,600 km
- 2001: 125,194 km
In February 2001, the car was imported to the Netherlands and thanks to the NAP counter report, the history in the Netherlands is also known and logical. The car has been owned by one owner since 2001 and this owner had a collection of several special cars.
The M3 is in very original and clean condition: the paintwork has been repainted in the past and the original 15-inch BBS rims are still under the car. The sheet metal and underbody are clean and the fitments are correct. The interior, too, is still original and neat: the black leather upholstery is
original. This interior features the M logo on the steering wheel and on the 'dog-leg' 5-speed manual gear lever. Windows and mirrors are electrically operated. Other options include ABS, alarm class 2, central door locking and air conditioning. |This air conditioning has been serviced as recently as 2021. Many MOT inspection reports are present without any comments; the current MOT is valid until 23 April 2025. The exhaust has been updated with a robust stainless steel exhaust that provides a fantastically beautiful and dark sound from the 2.3-litre 4-cylinder engine. This engine produces around 200 hp. Combined with a weight of only about 1,200 kg, this ensures excellent performance and a smile on your face: from 0 to 100 km/h in 6.7 seconds and a top speed of 235 km/h. Interesting to know about the Henna colour: this colour was not popular at the time and was therefore withdrawn from production. Only a few hundred were originally produced in this colour, most of them in combination with a beige interior. This makes this version with a black interior rare and all the more popular today.
In short: a beautifully executed and honest M3 with a relatively low mileage that is an addition to any collection or investment.
General information about the M3 E30
The M3 originated as a sports version of the mid-range 3-series: Motorsport 3-series. It is basically a street car of the most successful DTM race car of all time and that is how the model was created. To enter the Group A classification, a minimum of 5,000 street cars of the DTM race car had to be built within a year. German engineers in Munich developed the car in a sophisticated way and in 1986 the first M3 rolled off the assembly line: a powerful and lightweight car, equipped with lower and stiffer suspension and a ventilated braking system with ABS, among other features. As aerodynamics had to be improved, almost all body parts were also modified by BMW Motorsport. Although the E30 was also available with a 6-cylinder inline engine, a powerful 4-cylinder engine was chosen for the M3, as the 6-cylinder engine was too heavy and this disadvantaged handling. Consequently, the M3 E30 has many racing victories to its name, including rallying. In 1992, the M3 E30 was succeeded by the E36 generation.