See for information in English down below. Also watch our video of this car!
Alpina B5 Bi-Turbo Touring Allrad 2019
- ‘Snelste productie-stationcar ter wereld’
- 608 pk en 322 km/u
- Nieuw geleverd in Duitsland
- Dealeronderhouden (laatste servicebeurt in juni 2024)
- Mineralweiß metallic
- 'Nappa' hoogwaardige zwart lederen bekleding
- Veel kostbare en onderscheidende opties
- Bowers & Wilkins Surround Sound System (nieuwwaarde ca. € 3.500,-)
- Sperdifferentieel (nieuwwaarde ca. € 2.800,-)
- Panoramadak en schuif-/kanteldak met Alpina windscherm (nieuwwaarde € 1.050,-)
Om maar meteen met de deur in huis vallen: de snelste productie-stationcar ter wereld. Niet alleen wordt de BMW M5 niet meer als Touring geleverd; ook is de Alpina B5 sneller, comfortabeler en zeldzamer dan een BMW M5. De V8 Bi-Turbo levert maar liefst 608 pk en brengt de auto in 3,7 seconden naar 100 km/u, om vervolgens een topsnelheid van 322 km/u te bereiken. Knappe prestaties van Alpina, en dit is uw kans om een prachtig jong-gebruikt exemplaar te bemachtigen. Deze Alpina B5 Touring (#385 gebouwd) is prachtig uitgevoerd in Mineralweiß metallic en hoogwaardig 'Nappa' zwart lederen bekleding en piano-zwart ingelegde delen in het interieur. Nieuw geleverd in Duitsland op 9 april 2019, is de auto in april 2023 geïmporteerd naar Nederland waar hij sindsdien in bezit is geweest van dezelfde auto-liefhebbende eigenaar. De auto is bomvol uitgerust met een scala aan kostbare en onderscheidende opties: een panorama- en schuif-/kanteldak, stoelverwarming achter, stoelverwarming- en koeling met geheugenfunctie voor, zonneschermen bij de zijramen achterin, Piano Black ingelegde delen, Head-Up display, LED Adaptive-koplampen, een verwarmd Alpina-stuurwiel (met groene stiksels), elektrische trekhaak, sperdifferentieel, Driving Assistant Plus en Parking Assistant Plus en een Bowers & Wilkins Surround Sound System. Dit audiosysteem met 16 speakers en totaal 1.200 Watt levert een uitmuntende geluidskwaliteit. De roestvrijstalen speakers zijn prachtig ontworpen in een Fibonacci design met blauwe sfeerverlichting. Ook beschikt de Alpina uiteraard over elektronische bedienbare stoelen met geheugenfunctie, camera voor en achter, 4-Zone climate control en vele veiligheidssystemen. De Alpina staat op de kenmerkende 20-inch lichtmetalen Alpina-velgen met daaromheen de speciaal door Pirelli ontwikkelde banden (P-Zero). De uitlaat is instelbaar waarbij een keuze gemaakt kan worden uit een sportief of meer beschaafd geluid. Uiteraard is de Alpina dealer-onderhouden, hetgeen digitaal in de auto is vastgelegd. De volgende servicebeurten zijn uitgevoerd:
- maart 2020 (23.200 km)
- januari 2021 (40.084 km)
- maart 2021 (44.804)
- januari 2022 (81.257)
- oktober 2022 (89.432)
- maart 2023 (91.231)
- februari 2024 (105.114) ter waarde van ca. € 2.000,-
- juni 2024 (111.375)
Het fraaie blauw lederen mapje is bij de auto aanwezig met daarin de instructieboekjes. Uiteraard zijn twee sleutels aanwezig, waaronder een optionele 'display-key'. Wij kennen geen auto die zo'n mooie combinatie vormt tussen sportiviteit, comfort, luxe en praktische eigenschappen. Een dagelijks te gebruiken gezinsauto, maar dan één die sneller is dan bijna elke sportauto.
Algemene informatie over de Alpina B5 Bi-Turbo Touring
Alpina is veel meer dan alleen een tuner. Niet alleen worden prestaties geoptimaliseerd, ook comfort staat hoog in het vaandel. Alpina test zijn auto's dan ook niet alleen op de Nürburgring, maar ook op de openbare weg. Niet alleen heeft de Alpina B5 nieuwe dempers, veren en stabilisatorstangen, maar Alpina gaat zelfs verder. Zo is de geometrie anders met bijvoorbeeld andere wishbones. Ook de aansturing van de elektrische stuurbekrachtiging is anders en het xDrive systeem heeft een andere aansturing gekregen, waardoor tot 90% van de kracht naar achteren kan en optioneel een sperdifferentieel op de achteras kan worden gemonteerd. Standaard heeft BMW een Comfort, Sport en Sport Plus stand, maar Alpina voegt daar een modus aan toe: de Comfort Plus stand. Deze is specifiek ontwikkeld door Alpina en filtert het onderstel nog meer van oneffenheden. Hierdoor worden bijvoorbeeld boomwortels, kuilen en nare drempels verbazingwekkend goed teniet gedaan. De ZF acht-traps automaat is versterkt, heeft extra koeling, een grotere koppelomvormer en snellere schakeltijden. Alpina claimt dat de bak hierdoor in 0,1 seconde sneller kan schakelen. Optisch is de Alpina zoals het Alpina betaamd subtiel aangepast: 4 uitlaatpijpen omring door een speciale bumper, subtiele spoiler aan de achterzijde en een haast retro te noemen frontspoiler. Een interessant weetje over het interieur is het feit dat de lederen bekleding die Alpina toepast hetzelfde leer is als wat Rolls-Royce gebruikt! Kortom: een zeldzame, stijlvolle, zeer snelle maar ook praktische en comfortabele wagen die alledaags te gebruiken is.~
Alpina B5 Bi-Turbo Touring Allrad 2019
- ‘Fastest production estate car in the world’
- 608 hp and 322 km/h
- Delivered new in Germany
- Dealer maintained (last service in June 2024)
- Mineralweiß metallic
- ‘Nappa’ high-quality black leather upholstery
- Many valuable and distinctive options
- Bowers & Wilkins Surround Sound System (new value approx. € 3,500)
- Panoramic roof and sliding/tilting roof with Alpina windscreen (new value € 1,050)
To get right to the point: the fastest production estate car in the world. Not only does the BMW M5 no longer come as a Touring; the Alpina B5 is faster, more comfortable and rarer than a BMW M5. The V8 Bi-Turbo produces a whopping 608 hp and takes the car to 100 km/h in 3.7 seconds, before reaching a top speed of 322 km/h. Handsome performance from Alpina, and this is your chance to get your hands on a stunning young-used example. This Alpina B5 Touring (#385 built) is beautifully finished in Mineralweiß metallic and high-quality ‘Nappa’ black leather upholstery and piano-black inlaid parts in the interior. Delivered new in Germany on 9 April 2019, the car was imported to the Netherlands in April 2023 where it has been owned by the same car-loving owner ever since. The car is packed with a range of precious and distinctive options: a panoramic and sliding/tilt roof, rear seat heating, seat heating and cooling with memory function in the front, sunscreens at the rear side windows, Piano Black inlaid parts, Head-Up display, LED Adaptive headlights, a heated Alpina steering wheel (with green stitching), electric tow bar, limited slip differential, Driving Assistant Plus and Parking Assistant Plus and a Bowers & Wilkins Surround Sound System. This audio system with 16 speakers and a total of 1,200 watts delivers outstanding sound quality. The stainless steel speakers are beautifully designed in a Fibonacci design with blue ambient lighting. Of course, the Alpina also features electronic seats with memory function, front and rear camera, 4-Zone climate control and many safety systems. The Alpina sits on the distinctive 20-inch alloy Alpina rims surrounded by Pirelli's specially developed tyres (P-Zero). The exhaust is adjustable with a choice of sporty or more civilised sound. Naturally, the Alpina has been dealer-maintained, which is digitally recorded in the car. The following service intervals have been carried out:
- March 2020 (23,200 km)
- January 2021 (40,084 km)
- March 2021 (44,804)
- January 2022 (81,257)
- October 2022 (89,432)
- March 2023 (91,231)
- February 2024 (105,114)
- June 2024 (111,375)
The beautiful blue leather folder is present with the car, containing the instruction booklets. Of course, two keys are present, including an optional ‘display key’. We know of no car that combines sportiness, comfort, luxury and practicality so beautifully. An everyday family car, but one that is faster than almost any sports car.
General information about the Alpina B5 Bi-Turbo Touring
Alpina is much more than just a tuner. Not only is performance optimised, comfort is also a high priority. Alpina therefore tests its cars not only at the Nürburgring, but also on public roads. Not only does the Alpina B5 have new dampers, springs and stabiliser bars, but Alpina goes even further. For instance, the geometry is different with different wishbones. The control of the electric power steering is also different and the xDrive system has been given a different control, allowing up to 90% of the power to the rear and an optional limited slip differential on the rear axle. As standard, BMW has a Comfort, Sport and Sport Plus mode, but Alpina adds a mode: the Comfort Plus mode. Specifically developed by Alpina, it filters the suspension from uneven surfaces even more. This cancels out tree roots, potholes and nasty bumps amazingly well, for example. The ZF eight-speed automatic transmission has been beefed up, has extra cooling, a larger torque converter and faster shift times. Alpina claims this allows the gearbox to change gears in 0.1 seconds faster. Optically, as befits Alpina, the Alpina has been subtly modified: 4 exhaust pipes surrounded by a special bumper, subtle spoiler at the rear and an almost retro-looking front spoiler. An interesting fact about the interior is the fact that the leather upholstery used by Alpina is the same leather used by Rolls-Royce! In short: a rare, stylish, very fast but also practical and comfortable car that can be used everyday.