Volvo 142 Ruddspeed

Copyright © All Rights Reserved

1968 Volvo 142 Ruddspeed

Merk

Volvo

Model

142 Ruddspeed

Bouwjaar

19/11/1968

Kleur

Blauw / Zwart

Stuur

LHD

Motor

4 Cil. 2000 CC

Vermogen

137 Pk 100 KW

Versnellingsbak

Handgeschakeld

Chassisnummer

1421941SO56858

Tellerstand

154.250 Miles

Prijs

€ 17.500

Omschrijving

 

De Volvo werd in 1968 besteld door de officiële Franse Volvo-dealer in de regio van Nantes.

Op 19 November van dat jaar, werd het voertuig voor het eerst op naam gezet, dit was Mr. M. Charles Lejeune - een regelmatige deelnemer in het Franse rally Championship in de jaren zestig – en nam het op tegen de Volvo 122S 'Amazone’, de concurrent voor die tijd.

Na een zorgvuldige periode 'inlopen' werd de auto verscheept naar Ruddspeed in Groot-Brittannië. Ruddspeed was een beroemde Britse tuner in die tijd, voornamelijk voor AC en Austin-Healey, maar ook voor Volvo. Na het strippen van de B18 motor, de cilinderkop werd aangepast, een ander uitlaatspruitstuk gemonteerd, de krukas en vliegwiel gebalanceerd en een 290 graden High-lift nokkenas geïnstalleerd, de beide SU 1.5" carburateurs werden afgesteld op de staat van tuning.

Tegelijkertijd was het onderstel gereviseerd, stijvere veren op alle hoeken.

Charles Lejeune was een gelukkig man, zo blij dat hij met de Volvo een paar rally's reed voor het Europees rallykampioenschap zoals de Monte Carlo en de Routes du Nord.

De Ford Escort Twin Cam etc. bedierf het succes van de Volvo. Rond 1970 ging de Volvo naar een nieuwe eigenaar die het gebruikte als weg auto tot het midden van de jaren negentig.

Rond het jaar 2000 werd de auto ontdekt via een advertentie in een Franse lokale krant.

Naast de grotere stalen wielen, uitlaatspruitstuk en kuipstoelen, leek het wel een standaard Volvo 142. De motor klonk 'goed versleten' en rookte een beetje. De carrosserie was echter roestvrij, de originele lak vertoonde wat minpunten. De koper die niets had met Volvo, had de auto verkocht aan de volgende eigenaar. En kwam er een jaar later achter dat het een "auto met geschiedenis" was en dat het de enige 142 die een tuning van Ruddspeed onderging. Het duurde een tijdje om de Volvo te vinden en werd gekocht op 22 November 2012 van de laatste eigenaar in Nederland. In de tussentijd was de Volvo al overgespoten in de originele kleur door een van de twee vorige eigenaren.

Nadat de Volvo volledig gestript was, werd hij terug tot leven gebracht. Nieuwe veren, nieuwe Koni Schokdempers, nieuwe Girling remklauwen met schijven op alle vier de hoeken, compleet met hoge kwaliteit Ferodo DS11 remblokken, dubbele hoofdremcilinder en de uitgeruste (door Ruddspeed?) gevlochten slangen werden vervangen door Aeroquip vliegtuig type gevlochten slangen.

Het onderstel is opnieuw onder handen genomen door het aanbrengen van nieuwe nieuwe rubberen bussen waar mogelijk. Nee niet in polyurethaan, maar hoge kwaliteit 'stijf' rubber voor een betere wegligging. De versnellingsbak werd gestript, gecontroleerd, en opnieuw opgebouwd waarbij een aantal versnellingen vervangen werden voor versnellingen die meer geschikt zijn voor het moderne verkeer. Het sperdifferentieel werd vervangen voor een ‘’locking’’ differentieel met een ratio van 3.3:1. Tijdens een proefrit werd de auto in de bochten onderstuurd; dwarsgaan door de bochten ‘’is not done’’ in regelmatigheid rally's. Om de FIA-veiligheidsredenen, is er een goedgekeurde rolkooi geïnstalleerd, vierpunts gordel voor bestuurder en navigator en echte lederen klassieke kuipstoelen!

 

Wat betreft de motor, de originele B18 motor was versleten, na restauratie werd de auto met een B20 2 liter motor uitgerust, afgestemd op een hoge standaard en moderne technieken.

Echt een ‘’bulletproof’’ motor welke 137pk levert, een 'overdosis' voor de huidige regelmatigheid rally's. Maximaal vermogen vanaf 2.000 RPM.

Het spreekt voor zich dat het volledige uitlaatsysteem was vervangen, met inbegrip van het ‘’spaghetti’' uitlaatspruitstuk, gemaakt naar het originele patroon.

Uiteindelijk werd het een uitstekend voertuig, robuust, snel en veilig. Klaar om van te genieten.

Een zeldzame Volvo als deze 142, is in principe een moderne Amazone en de enige die ooit aangepast is door Ruddspeed!

De Volvo heeft slechts twee rally’s gereden sinds de ‘reïncarnatie', de auto rijdt perfect maar heeft een goede navigator nodig om te winnen!

 

 

Description

 

The vehicle was ordered by the official Volvo distributor in France in 1968 destined for a dealer in the region of Nantes. On the 19th of November of that year, the first owner took delivery of the vehicle, a certain M. Charles Lejeune - a regular competitor in the French rally Championship in the sixties – competing a Volvo 122S ‘Amazon’ at the time. After a careful ‘running in’ period the car was shipped to Ruddspeed in Great Britain. Ruddspeed was a famous British tuner in those days, mainly for AC and Austin-Healey, but also for Volvo. After stripping the B18 engine, the cylinder head had been flowed, a free flow, tubular exhaust manifold fitted, the flywheel machined, crankshaft and flywheel balanced, a 290 degrees high lift camshaft installed, the setting of both SU 1.5” carburettors was matched to the state of tuning. At the same time the suspension had been overhauled, stiffer springs on all corners. Charles Lejeune was a happy man, so happy he entered the Volvo in a few rallies for the European Rally Championship like the Monte Carlo and the Routes du Nord. The Ford Escort Twin Cam etc. spoiled his outings. It must have been 1970 when the Volvo went to a new owner who used it as a road car until the mid nineties. At the change of the century it was ‘discovered’ through a classified advertisement in a French (local) newspaper and bought only to have a ‘load’ for an empty trailer heading for the Netherlands. Except for the wider steel wheels, the tubular exhaust manifold and the ‘bucket’ seats, it looked like a standard Volvo 142. The engine sounded ‘well worn’ and ran a bit smokey. The bodywork however was rust free, the paintwork mostly original but tired. The buyer – who had nothing with Volvo – passed it on to the next owner, only to find out a year later that this was a ‘car with history’ and the only 142 who underwent a Ruddspeed conversion. It took a while to relocate and buy the Volvo on the 22nd of November 2012 back from the latest owner in the Netherlands as the one who bought it, sold it after a short while. In the meantime it had been resprayed in the original colour by one of the two previous owners….

 

After a complete strip down this Volvo has been brought back to life. New springs on all four corners, new Koni shock absorbers on all four corners, new Girling brake callipers on all four corners, new discs on all four corners, complete with high quality Ferodo DS11 brake pads, dual master brake cylinder and all fitted (by Ruddspeed?) braided hoses replaced by Aeroquip aircraft type braided hoses. Suspension has been re-done by fitting of new bushes where ever possible. No not in polyurethane, but high quality ‘stiff’ rubber for a nicer ride. The close ratio gearbox was stripped, checked and rebuilt with a set of gears more suitable for modern traffic; the LSD differential had been replaced for a non LSD – with a ratio of 3.3 : 1 - after a test drive as it pushed the vehicle in corners to understeer; cornering ‘sideways’ is not done in regularity rallies. For safety reasons an FIA approved roll cage has been installed, four point harness for driver and navigator and ‘period’ style ‘bucket seats’ in real leather!

 

Engine wise, the original B18 engine was well worn and beyond restoration so a B20 2 litre engine was fitted, tuned to a high standard and (more) modern techniques. Bullet proof – or You can call it ‘Monkey proof’ – it pumps out 137 bhp., an ‘overdose’ for the current regularity rallies. Power comes in from 2.000 rpm. It goes without saying that the complete exhaust system had been replaced, including the tubular exhaust manifold made to the original pattern. It worked out to be an excellent vehicle, sturdy, fast and safe. Ready to roll, ready to enjoy. Definitely a rare Volvo as this 142 basically is an Amazon wearing a more modern coat and the only one ever modified by Ruddspeed!

It has done only two rallies since it’s ‘re-incarnation’. Ran faultless but needs a good navigator to win!